< Terug naar overzicht

Huisstijl, daar maakt UZ Gent een punt van

Als het weer wat meezit, wordt er binnenkort aan het reuzegrote daklogo op één van de gebouwen van UZ Gent een punt toegevoegd. Eerder waren het drukwerk en de signalisatiepalen al vernieuwd. Waarom is een huisstijl zo belangrijk?

Het Universitair Ziekenhuis Gent heeft sinds 15 januari 2008 een nieuwe huisstijl en een aangepast logo. Communicatieverantwoordelijke Marie-Laure Solie schetst de reden: “Om zijn voortrekkersrol te behouden, besliste het beheer de infrastructuur van het ziekenhuis te vernieuwen en de interne organisatie te hertekenen. Deze vernieuwingsoperatie moet garant staan voor een uitstekend zorgtraject dat afgestemd is op de veranderende behoeften van de patiënt. Het gaat dan voornamelijk om een indeling in sectoren, die verwante klinisch-medische of bedrijfsondersteunende diensten binnen het ziekenhuis groeperen. Die nieuwe organisatiestructuur ging van start in het voorjaar van 2007 en wordt verder geïmplementeerd in 2008. Daaruit groeide eveneens de vraag naar een nieuwe huisstijl.”
De veranderingen op het vlak van huisstijl betekenen dus niet dat het UZ van koers verandert; het gaat veeleer om een bijsturing. Daarom werd het bestaande logo behouden en werd er enkel een punt of een dot aan toegevoegd. Deze dot krijgt een andere kleur naargelang van de sector. Het vernieuwde logo staat symbool voor de menselijke waarden die het ziekenhuis respecteert in de houding naar patiënten, maar ook naar alle medewerkers. Het UZ wil zich daarbij als eenheid profileren en koos daarom voor eenzelfde samenhangende visuele stijl voor alle diensten van het ziekenhuis. Ook de link met de Gentse universiteit krijgt daarin een plaats.
Wat waren de reacties van de medewerkers op deze vernieuwing? Marie-Laure Solie: “Verandering geeft natuurlijk altijd reactie. Tot nu toe was er eigenlijk geen echte huisstijl in het ziekenhuis. Er was wel een logo, maar daar bleef het bij. Men was dus niet gewend aan afspraken of regels. De invoering nu vraagt dus wel een hele aanpassing, maar de reacties vallen mee.”
De huisstijl wordt gefaseerd ingevoerd in de gigantische organisatie. Op 15 januari 2008 werd gestart met het drukwerk en de signalisatie. De dot werd al toegevoegd aan het logo op het lage dak bij de ingang van het ziekenhuis. Voor het hoge daklogo dat zichtbaar is vanop de snelweg, is er echter heel wat kraanwerk nodig en mag er dus (bijna) geen wind zijn. Een hele reeks andere zaken zoals de binnensignalisatie en de kledij, tot zelfs het bestek, staan nog op het programma.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen