< Terug naar overzicht

Jeffrey Pfeffer wees zijn Brussels publiek op de echte invloed van HRM

Op dinsdag 24 september gaf Jeffrey Pfeffer een exclusieve masterclass in Brussel. Met verrassende voorbeelden en soms best uitdagende conclusies hield hij de aandacht een dag lang gespannen. “Bedrijfssaneringen? Ze brengen niets op, maar ze doden wel medewerkers, letterlijk.”

De deelnemers zullen de HR Square-masterclass van managementgoeroe Jeffrey Pfeffer, professor aan Stanford University, niet licht vergeten. Hij gaf uitvoerig toelichting bij de ‘return on investment’ van HRM, onderstreepte het belang van ‘evidence-based’ management en wuifde de zaal uit met tips om meer invloed te kunnen hebben in de organisatie.

In het najaar brengt HR Square een verslag van deze bijzondere dag. We pikken er enkele citaten uit, die een blik werpen op de prikkelende inhoud:

“Bedrijfssaneringen zorgen niet voor een stijging van de aandelenkoers, niet onmiddellijk en niet over een periode van twee jaar. Er wordt wel eens anders over gedacht, maar sla de studies ter zake er maar op na. Ze brengen niets op, maar ze doden wel medewerkers, letterlijk.”

“45 procent van de bedrijven die saneerden en collectieve ontslagen doorvoerden, huurden daarna talloze ontslagen werknemers in als zelfstandige.”

“Een grote elektro-winkelketen in de VS ontsloeg 3400 van zijn meest ervaren verkopers. Ze verving hen door veel goedkoper, onervaren winkelpersoneel. Zo zou ze de concurrentiestrijd wel winnen. Het resultaat? De ervaring was weg uit de winkels, de keten ging failliet en werd geliquideerd.”

“Vele bedrijven die denken een kostenprobleem te hebben, zitten er helemaal naast. Ze hebben immers een inkomstenprobleem.”

“Je kan jezelf niet benchmarken naar de top, maar slechts naar het gemiddelde.”

“Geef medewerkers werkzekerheid. Dat is de beste manier om betrokkenheid en engagement te krijgen. Uiteraard betekent dat niet dat je niemand kan ontslaan op basis van ernstige individuele tekortkomingen. Het betekent wel dat je geen medewerkers ontslaat op basis van de economische conjunctuur of andere zaken waarop zij geen vat hebben.”

“Zorg voor hoge lonen. Die trekken voldoende geschikte, betere medewerkers aan, zorgen voor loyaliteit en dat extraatje meer. Ze geven ook een duidelijke boodschap mee aan de buitenwereld: dit bedrijf zorgt voor zijn medewerkers.”

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen