< Terug naar overzicht

Mannelijke dominantie fnuikt vrouwelijke ambitie

Vrouwen zijn minder ambitieus, minder gemotiveerd en stellen andere prioriteiten wat betreft werken en dat is de schuld van mannen. Zo luidt het controversiële besluit van een studie van managementconsultant Hay Group.

De ‘Woman’s Work’-studie, uitgevoerd bij een vijfhonderdtal personeelsleden, brengt aan het licht dat bijna driekwart meer mannen dan vrouwen zich beschrijven als zeer gemotiveerd. Meer dan de helft van de mannen (54%) beschouwt zichzelf als ambitieus, in tegenstelling tot vier van de tien (42%) vrouwen. Mannen beoefenen ook vaker hun droombaan dan vrouwen. Bijna zes op tien mannen (59%) zeggen dat hun baan perfect aansluit op hun kennis en vaardigheden. Hetzelfde geldt slechts voor 41% van de vrouwen. Vrouwen denken echter dat ze veel productiever zouden zijn indien ze meer van hun werk zouden houden en betere opleidingsmogelijkheden zouden krijgen. Al deze vaststellingen zijn te wijten aan een te mannelijke georiënteerde werkplek. Emmanuel Gobillot, directeur van Hay Group: “De werkplek is niet langer het domein van mannen, maar de mannelijke dominantie die er nog steeds heerst heeft wel degelijk invloed op de vooruitzichten van vrouwen. Uit ons onderzoek blijkt dat de functies die we creëren, de waarden die we prijzen en de trainingen die we beschikbaar stellen veel minder aansluiten op de motivaties van vrouwen dan op die van mannen. Hierdoor is bijna de helft van de werkzame personen zorgwekkend ongemotiveerd en dat heeft een negatief effect op de productiviteit.”
Het onderzoek toont ook aan dat vrouwen en mannen verschillend te motiveren zijn. Het evenwicht tussen werk en privé en een goed contact met collega’s zijn voor vrouwen erg belangrijk om plezier in hun werk te hebben. Voor mannen zijn vooral eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid bepalend. Twee keer zoveel vrouwen als mannen willen anderen graag motiveren, terwijl twee keer zoveel mannen als vrouwen anderen willen aansturen. Uitdagend en interessant werk is voor beide seksen wel de meest motiverende factor. Salaris staat bij beide groepen pas op een vierde plaats. Jammer genoeg wordt in veel ondernemingen vooral prioriteit gegeven aan vaardigheden en zaken die mannen waarderen en vrouwen veel minder motiveren. Gobillot: “Dit is zorgwekkend omdat bedrijven hun klanten met name aanspreken door het creëren van omgevingen waar zij bij willen horen en door meer nadruk te leggen op relaties en netwerken. Op de werkvloer moet dus niet alleen gekeken worden naar succes en macht, maar ook naar het smeden van coalities om de klus zo goed mogelijk te klaren. Als ze vrouwen niet weten te betrekken, demotiveren werkgevers degenen die ze juist het hardst nodig hebben. Ze kunnen kiezen: alle werknemers motiveren of genoegen nemen met een lagere productiviteit.”

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen