< Terug naar overzicht

Minder loopafstanden voor verpleegkundigen door patiëntenchip

In het AZ Herentals wordt voortaan met een nieuw patiëntenbegeleidingssysteem gewerkt, waarmee medewerkers altijd kunnen zien waar een patiënt zich bevindt. Dat moet de efficiëntie ten goede komen en de loopafstanden voor het personeel beperken.

Patiënten die zich in het ziekenhuis aanmelden, krijgen voortaan een RFID-badge met daarop een persoonlijk oproepnummer. Met een chip in de kaart en radiosignalen kan de locatie van de patiënt in het gebouw steeds bepaald worden en weet men wanneer een patiënt de wachtruimte binnengaat, en dus oproepbaar is.

"Vroeger waren er zo’n acht kabinetten en dat is nu uitgebreid tot een zeventiental", zegt communicatieverantwoordelijke Annelies Vrints. "Tot nog toe moest medisch personeel altijd gaan kijken waar patiënten zich bevinden. Met het nieuwe systeem moeten ze minder rondlopen en kunnen ze zich op andere taken focussen."

Patiënten in de wachtruimte krijgen via grote schermen in real-time inzicht in de wachttijd en worden automatisch opgeroepen naar een dokterskabinet, met een efficiëntere doorstroming tot gevolg. Bijkomend voordeel van het systeem is de privacy van de patiënt. Er worden geen namen meer omgeroepen, maar enkel een nummer dat ook op de badge vermeld staat.

Het nieuwe gebouw van het AZ Herentals telt drie verdiepingen met dokterskabinetten, een afdeling nierdialyse en ruimte voor een afdeling ambulante revalidatie. Het gebouw en het RFID-systeem bieden volgens het ziekenhuis een oplossing voor een groeiend aantal artsen en een tekort aan kabinetten. Door de investeringen zou het ziekenhuis ongeveer 10 procent meer consultaties moeten kunnen ontvangen.

Bron: De Standaard

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen