< Terug naar overzicht

Overtreedt Ford de Europese regels bij de herstructurering in Genk?

“Ford deed geen enkele poging om in haar Europese ondernemingsraad over de herstructurering te onderhandelen met de vakbonden”, zegt europarlementslid Anne Van Lancker (sp.a). “Opel heeft eerder nochtans bewezen dat er zo banen kunnen gered worden. Maar Ford pakt de herstructurering bedrijf per bedrijf aan om de vakbonden van de verschillende bedrijven te isoleren. Er bestaan hierover nochtans duidelijke Europese regels.”

“De herstructurering bij Ford is ook een Europese zaak", stelt europarlementslid Anne Van Lancker. “De beslissing om de investering in Genk te schrappen heeft gevolgen voor andere Ford-vestigingen in Europa. Bovendien plant Ford ook banenverlies bij andere bedrijven. Zo worden er 1700 jobs geschrapt in Keulen en zijn er plannen om in Browns Lane de Jaguar-fabriek te sluiten. De Europese richtlijn van 1994 over informatie en consultatie van de werknemers, stelt dat over zulke herstructureringen in de Europese ondernemingsraad onderhandeld moet worden met de vakbonden. Dat gebeurde volgens Van Lancker niet en daarom vroeg ze een tussenkomst van de Europese Commissie. Deze liet echter weten dat dit een zaak is van nationale rechtbanken.
Gerechtelijke stappen wil Van Lancker evenwel niet zetten. Ook de vakbonden in Genk denken niet in die richting. “Maar er mag toch gewezen worden op fouten”, zegt Van Lancker. “Alles moet nu gezet worden op constructieve onderhandelingen om jobs te redden. De Europese ondernemingsraad is hierbij een belangrijk drukkingsmiddel.”

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen