< Terug naar overzicht

Pas op: uw werk kan u dik maken

Neen, u eet niet te veel. De kilo’s die erbij kwamen, zijn het gevolg van uw job. De combinatie van stress, extra druk en alsmaar toenemende eisen kunnen zorgen voor extra kilo’s. Dat blijkt uit een Amerikaanse studie.

Volgens een studie van CareerBuilder bij nagenoeg 5000 Amerikaanse werknemers heeft 44 procent van hen gewicht bijgewonnen tijdens zijn huidige job. Bij eenzelfde onderzoek in 2009 werd hetzelfde vastgesteld bij 43 procent van de werknemers.

“Vooral in de huidige economische omstandigheden komen meer ongezonde eetgewoonten voor, omdat de werkdruk toeneemt en werknemers minder tijd overhouden voor zichzelf”, commentarieert Rosemary Haefner, vicepresident HR bij CareerBuilder. Als alles vlug-vlug moet gaan, is het niet ongebruikelijk om fastfood binnen te schrokken in plaats van tijd te nemen om gezond te eten.

Bij de werknemers met een gewichtstoename werd 28 procent 4,5 kilo zwaarder. 12 procent werd zelfs al 9 kilo zwaarder. Er zijn meer vrouwen dan mannen die er kilo’s bij kregen.

De werknemers schrijven hun gewichtstoename zelf toe aan de volgende zaken:
  • 49 procent: hele dag aan een bureau zitten.

  • 32 procent: stress.

  • 25 procent: te vaak uit gaan eten.

  • 16 procent: te veel gelegenheidshapjes of borrels naar aanleiding van verjaardagen van collega’s en dies meer.

  • 14 procent: te hoge werkdruk, waardoor er geen tijd overblijft voor gezonde maaltijden.


  • Die bevindingen stemmen grosso modo overeen met wetenschappelijk onderzoek van een team van het Amerikaanse National Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH) en de universiteit van British Columbia (in Vancouver). “Volwassenen brengen een kwart van hun leven door op het werk. De druk en eisen op het werk hebben een invloed op hun eetgewoonten. Dat kan leiden tot overgewicht en obesitas”, schrijven de onderzoekers in ‘Work, Obesity and Occupational Safety and Health’.

    Onderzoeker Paul Schulte merkt op dat er echter niet zomaar van een duidelijk causaal verband gesproken kan worden. De relatie is complex. In een artikel dat verscheen in de American Journal of Public Health, wijst hij erop dat een job de gewichtstoename in de hand kan werken op drie manieren:

  • Werkstress kan aanleiding geven tot meer alcoholverbruik en passiviteit in de vrije tijd.

  • Psychologische druk kan leiden tot hormonale factoren die gelinkt zijn aan gewichtstoename.

  • Lange werkdagen, ploegenarbeid en overuren kunnen leiden tot vermoeidheid, waardoor een mens geen zin meer heeft in fysieke activiteiten buiten de werkuren.


  • Vooral werk dat veel van de medewerkers vergt, maar waarover ze geen controle hebben, lijkt de relatie tussen werk en obesitas te verhogen. Voeg daar nog lange werkdagen aan toe en de relatie wordt steeds waarschijnlijker.

    (Geen) Verantwoordelijkheid van de werkgever


    Maar wat heeft de werkgever daarmee te maken? Dat is nu net het punt, zetten de onderzoekers uiteen: obesitas wordt gezien als een sociaal en biologisch fenomeen van een individu en daardoor schuiven de werkgevers elke verantwoordelijkheid af. Nochtans kunnen preventieprogramma’s op het werk heel eenvoudig ook algemene gezondheidsprogramma’s opnemen, wat uiteindelijk zowel werknemer (gezonder) als werkgever (minder verzuim, alerte werkvloer, hogere productiviteit) ten goede komt.

    Beschuldig het slachtoffer niet


    Er moet wel behoedzaam omgesprongen worden met aandacht voor overgewicht. Het gaat immers ook om een delicaat sociaal onderwerp. Een campagne mag niet ontaarden in het ‘beschuldigen van het slachtoffer’. Daarom is het dan ook aangewezen om een campagne tegen overgewicht te verpakken in een algemeen gezondheidsprogramma. Spreek vooral álle werknemers aan.

    Eenvoudige acties helpen


    De werkgever kan alvast enkele eenvoudige acties ondernemen die bijdragen tot het algemeen welzijn: de bedrijfskeuken voldoende variëren en het aanbod van gezonde voeding uitbreiden, het promoten van lichaamsbeweging én het terugdringen van werkstress. Voor dat laatste moet de werkorganisatie en het leidinggeven aangepakt worden. Het kan niet ontkend worden dat dit de verantwoordelijkheid van de werkgever is...

    Bron: HR News (SHRM)

    Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen