< Terug naar overzicht

Patient wil verantwoordelijkheid opnemen

Patiƫnten willen zich actief bezig houden met hun gezondheidszorg en er zelf mee voor zorgen dat de gezondheidszorg betaalbaar blijft. Tegelijk evolueren ook de vragen en verwachtingen van de patiƫnt.

Dat blijkt uit een grote bevraging van de Christelijke Mutualiteit (CM) bij 52.000 leden. De bevraagden vragen meer transparantie, niet alleen over de kostprijs van de gezondheidszorgen maar ook over de kwaliteit. 90% wil dat het ziekenfonds hen daarover informeert.

Bijna alle bevraagden (95%) willen dat de mutualiteit een volledige factuur ontvangt na elke ambulante consultatie waarin duidelijk vermeld staat wat de zorgverlener deed en hoeveel hij aanrekent. Als te weinig artsen in een regio zich niet houden aan de tariefafspraken, wil 91% van de bevraagden dat de mutualiteit lokaal actie onderneemt om de artsen daartoe te dwingen.

Bijna de helft van de bevraagden is bereid om 50 of meer kilometer te rijden voor een kwalitatieve behandeling. Bij een ziekenhuisopname verkiest 73% een eenpersoonskamer, maar artsen mogen niet meer ereloon vragen dan bij een opname in een tweepersoonskamer of gemeenschappelijke kamer. Ook vindt 72% het niet erg om voor preventieve tandzorg bij een tandartsassistent langs te gaan in plaats van bij een arts.

83% zegt dat de apotheker een voorgeschreven geneesmiddel mag vervangen door het goedkoopste gelijkwaardige geneesmiddel. Tot slot moet gezondheidszorg meer maatwerk worden. 84% wil graag dat hun mutualiteit hen er aan herinnert om op jaarlijkse controle te gaan bij de tandarts of als het tijd is voor een vaccinatie. De bevraagden zien er ook geen graten in dat een mutualiteit hun gegevens gebruiken om persoonlijke gezondheidsinformatie te sturen.

Bron: CM

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen