< Terug naar overzicht

Vlaanderen opent meldpunt voor klachten taalonkundigheid Brusselse ziekenhuizen

Wie in Brusselse ziekenhuizen of bij de dienst 100 problemen ondervindt om geholpen te worden in het Nederlands, kan dat vanaf nu melden bij het Vlaams Meldpunt Taalklachten. Het meldpunt zorgt er dan voor dat de klacht op de beste manier afgehandeld en opgelost wordt.

De Vlaamse overheid wil er met dit meldpunt voor zorgen dat Vlaamse patiënten in Brussel de Nederlandstalige gezondheidszorg krijgen waarop ze recht hebben. "De taalwetgeving is complex", legt Ria Vandenreyt uit. Zij is woordvoerder van Vlaams agentschap Zorg en Gezondheid. "In een ziekenhuis in Brussel moet men in principe ook in het Nederlands worden geholpen, maar de regels zijn anders voor een universitair, een openbaar of een niet-openbaar ziekenhuis. Dat bepaalt dan telkens ook bij welke overheid, ombudsdienst of andere instantie men kan aankloppen. Met dit meldpunt krijgt de patiënt nu één duidelijk aanspreekpunt dat hem voorthelpt met de behandeling van zijn klacht en de verdediging van zijn rechten als patiënt."

Het meldpunt is online te bereiken via www.zorg-en-gezondheid.be/meldpunt-taalklachten. Wie geen internettoegang heeft, kan het meldpunt ook telefonisch bereiken via de gratis Vlaamse infolijn 1700.

Bron: De Standaard

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen