< Terug naar overzicht

Ziekenhuizen overspoeld door patiënten

Elk jaar is het in deze periode bijzonder hectisch in de ziekenhuizen, maar dit jaar wordt de situatie uitzonderlijk genoemd. Alle media pikten het probleem op, maar HR Square is bij enkele HR-verantwoordelijken nagegaan wat het probleem inhoudt en hoe ze het aanpakken. Marc Verpoort, Michel Van der Borght en Karel Bosmans getuigen.

Heel wat mensen wachten om met een medisch probleem naar het ziekenhuis te gaan tot na de feestdagen. Daarnaast kampen nu ook meer mensen dan gewoonlijk met een infectie aan de luchtwegen. In (zeer) veel ziekenhuizen is het dringen om een bed. HR Square vroeg enkele HR-verantwoordelijken hoe zij omgaan met de situatie.


Marc Verpoort, directeur HR AZ Groeninge (Kortrijk):


“Het is momenteel erg druk, maar hectisch is het niet. Een aantal diensten en afdelingen zitten vol en draaien op volle kracht, maar we hebben de situatie goed onder controle. In dit soort situaties hanteren we voor onze vier campussen in Kortrijk een vaste procedure, genaamd overbezette campus. In het kader van die procedure volgen we meer dan anders op welke patiënten naar huis mogen, hoe we de capaciteit maximaal kunnen benutten door eventueel kamers in te richten voor drie of vier personen, hoe we patiënten over de verschillende afdelingen kunnen spreiden,…

De situatie nu heeft vooral te maken met het waarborgen van de kwaliteit van de zorg. Het is geen probleem om – letterlijk – bedden bij te zetten, maar de kwaliteit van de zorg moeten we kunnen garanderen. Vroeger kon het nog om patiënten op de gang te leggen, maar dat willen we nu echt niet meer. In die zin zijn er natuurlijk grenzen aan onze capaciteit: we moeten zorg verlenen op een verantwoorde manier, druk of niet druk.

Vanzelfsprekend moeten onze medewerkers zich nu stevig inspannen, maar bij een overbezette campus gaat het in de eerste plaats om een capaciteitsprobleem door de instroom van patiënten -  en niet om een personeelsprobleem. Al is het logisch dat ziekenhuizen met een pak openstaande vacatures nu wel een groter probleem hebben dan andere.”


Michel Van der Borght, personeelsdirecteur van de Groep Gasthuiszusters (Antwerpen):


“Deze periode is elk jaar een hectische periode voor de ziekenhuizen. Dat betekent dat we goed voorbereid zijn. Patiënten staan niet voor een gesloten deur, we vangen iedereen op. Wel wordt er nu veel doorverwezen en nemen instellingen patiënten van elkaar over. Eigenlijk toont dit aan hoe goed we voorbereid zijn: zo’n samenwerking regel je niet van dag op dag. De drukte concentreert zich op de spoedgevallendienst - en daar is nu eenmaal een beperkt aantal bedden. Daar valt op zich niet veel aan te doen.

Het is niet op zijn plaats om te verwijzen naar het tekort aan verpleegkundigen waar zorginstellingen mee kampen. Deze crisissituatie draait om bedden, een tekort aan plaats voor de hoeveelheid patiënten die we nu over de vloer krijgen. Het draait niet om de zorg voor de patiënten, want die is hetzelfde als anders. We kunnen trouwens in crisissituaties nog altijd een beroep doen op de mobiele equipe, een mobiel supportteam of op uitzendkrachten. Maar ik vermoed dat dit niet nodig zal zijn. We functioneren nu zowat op volle sterkte, want de verlofperiode is voorbij.”


Karel Bosmans, directeur Personeel & Organisatie van het Virga Jesseziekenhuis (Hasselt):


“Traditioneel krijgen ziekenhuizen elke winter te maken met één of meer pieken van verhoogde werkdruk, bovenop de normale drukte. Op vlak van personeelsbezetting kan je problemen vermijden door proactief te werken. We zorgen ervoor dat we het hele jaar door een voldoende personeelsbezetting op de diensten hebben - en zeker in de winter. We werven het hele jaar door verpleegkundigen aan. In februari starten weer acht nieuwe medewerkers. Door een actief personeelsbeleid te voeren, hebben we momenteel nog geen problemen om onze personeelseffectieven in te vullen. Dat maakt dat we ook pieken kunnen opvangen.

Bovendien hebben we al enige tijd een reservepool georganiseerd. Dat zijn eigen mensen die flexibel kunnen ingezet worden op diensten waar het extra druk is of waar medewerkers ziek zijn. We geven er de voorkeur aan om dit met eigen mensen te doen en niet met tijdelijke krachten, omdat we zo toch onze kwaliteit kunnen blijven garanderen.

Bovendien hebben we ook geleerd uit gelijkaardige winterpieken in het verleden. Zo hebben we het afgelopen jaar het opname- en ontslagbeleid van patiënten verder verfijnd en hebben we in het najaar een afdeling kortverblijf opgestart met extra bedden. Hierdoor vermindert de druk op andere afdelingen en kunnen we op een piekmoment de drukte beter de baas. Dat werpt zijn vruchten af, want we hebben met de winterpiek nog geen patiënten moeten weigeren of ingrepen moet verzetten, terwijl we toch kampen met een bezetting van zo goed als 100%.”

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen