< Terug naar overzicht

Ziekenhuizen scoren almaar beter op zorgkwaliteit

Vlaamse ziekenhuizen investeerden de afgelopen jaren sterk in kwaliteit en patiëntenveiligheid. Uit de nieuwe inspectierapporten van de Vlaamse Zorginspectie blijkt dat de inspanningen lonen.

In mei 2015 en juli 2016 communiceerde de Vlaamse Zorginspectie over haar inspectierapporten. De overheid maakte de resultaten bekend van een aantal zorgtrajecten, met de klemtoon op thema’s als personeel, veilige omgeving, gestandaardiseerde zorg, hygiëne en communicatie. Tussen de eerste en tweede toetsing kon voor de zorgtrajecten (chirurgisch en internistisch zorgtraject) een duidelijke verbetering worden vastgesteld.

Alle Vlaamse algemene ziekenhuizen hebben de ambitie om een accreditatielabel te behalen. Daarbij gaat een externe organisatie na of het ziekenhuis aan een reeks vooraf vastgelegde minimumeisen voldoet die de kwaliteit van de patiëntenzorg moeten garanderen.

Het Vlaams Indicatorenproject voor Patiënten en Professionals (VIP2) meet de kwaliteit van de dienstverlening in de Vlaamse ziekenhuizen ook aan de hand van een aantal kwaliteitsindicatoren. Aan de hand van een bepaalde indicator kan een ziekenhuis een onderdeel van zijn kwaliteit meten en uitdrukken in een cijfer. Vervolgens kan het zijn resultaten vergelijken met die van andere ziekenhuizen. Sinds juni 2015 staan de resultaten van deze metingen op de website van VIP2 (www.zorgkwaliteit.be). Opvallend is dat alle ziekenhuizen actief deelnemen aan dit project.

Vorige week werden nieuwe resultaten bekendgemaakt voor vier indicatoren en die laat een duidelijk opwaartse tendens zien:

  • Volledig geneesmiddelenvoorschrift: 70 procent van de ziekenhuizen kan een opmerkelijk beter resultaat voorleggen. Daardoor steeg het percentage van volledige voorschriften met bijna 10 procent.
  • Correct identificeren van een patiënt: vrijwel alle deelnemende ziekenhuizen (96 procent) halen in 2015 een score van meer dan 90 procent, het vooropgestelde doel. Dat is een verhoging met maar liefst 30 procent ten opzichte van 2014.
  • Algemene tevredenheid van de patiënt: het streefdoel is dat minstens 70 procent van de patiënten het ziekenhuis een score geeft van 9 of 10. Hoewel geen enkel ziekenhuis dit resultaat bereikt, kan 60 procent van de deelnemende ziekenhuizen een mooier resultaat voorleggen dan vorig jaar.
  • In hoeverre patiënten het ziekenhuis zouden aanbevelen aan vrienden en familie: in ruim een derde van de ziekenhuizen geven meer dan 70 procent van de patiënten aan het ziekenhuis ‘zeker wel’ aan te bevelen, bijna een verdubbeling in vergelijking met 2014.


Bron: Zorgnet Icuro

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen