Terug naar de werkplek: vragen om over na te denken

Nu een geleidelijke terugkeer naar de werkvloer voor sommigen een realiteit is geworden en voor anderen een idee voor (over)morgen, groeit het besef dat de wereld na corona er anders zal uitzien. De belangrijkste beslissingen die de komende weken worden genomen, zullen niet alleen de lay-out en logistiek van werkplekken over de hele wereld bepalen, maar ook de definitie van wat werk voor ons werkelijk betekent voor de komende jaren.

Heropstart: Veilig terug naar kantoor

Na de lockdown volgt nu de heropstart voor tal van ondernemingen. Aan die terugkeer is ook een juridisch aspect verbonden, in het bijzonder als het gaat over (verplicht of vrijwillig) thuiswerk en de gezondheidsrisico’s op het werk. Een bijdrage van Marian Dewaersegger, advocaat-vennoot bij Sotra.

'Back to new' na de crisis

De heropstart van de bedrijven mag geen 'back to normal' worden, maar is een uitgelezen kans om 'back to new' te gaan. Vastgeroeste ideeën kunnen plaats maken voor nieuwe inzichten, opdat we sterker uit deze crisis, die ook een mentale crisis is, kunnen komen, zegt Yves Plees van Acerta.

Thuiswerk: Meer rust, meer efficiëntie?

De coronacrisis doet vele ondernemingen op een andere manier naar thuiswerk kijken. Ook wij zagen nieuwe mogelijkheden, maar hebben tegelijk ervaren wat de beperkingen zijn wanneer de meeste collega's in hun kot blijven. De belangrijkste les? Dat is misschien wel dat rust en efficiëntie hand in hand gaan, zo schrijft Sam Baro van Planet Group.

Na de lockdown: hoe vermijden we een sociale explosie?

Tussen een moordende gezondheidscrisis en een toekomstige te duchten financiële crisis, moeten we kost wat kost een sociale explosie vermijden die de inspanningen voor de heropbouw zou tenietdoen. De sociale secretariaten hebben op dit terrein een beslissende rol te spelen.

Corona, de katalysator voor een ander mobiliteitsbeleid?

Tijdens de lockdown, terwijl werkgevers en werknemers een andere manier van werken moesten ontdekken, kwam heel wat in vraag te staan. Zo ook het mobiliteitsmodel, dat helemaal is afgestemd op koning auto. Zullen we na de lockdown opnieuw onze kostbare tijd dag na dag opofferen in de file? Zouden we die tijd niet beter kunnen besteden aan leuke momenten met de familie of aan recreatieve, sportieve of artistieke hobby’s?

Overheid moet de ‘Van Ranst van de arbeidsmarkt’ inschakelen

Covid-19 heeft een klimaat gecreëerd waarin beslissingen die anders jaren hadden aangesleept, plots toch ineens mogelijk zijn. Veranderingen volgen elkaar steeds sneller op: zo snel dat ze in sommige domeinen een disruptief karakter krijgen. Welke impact heeft deze onverwachte gebeurtenis op onze arbeidsmarkt en binnen onze organisaties? Een bijdrage van Frank Vander Sijpe, Director HR Research Securex, en Patrick Lootens, Director Innovation Securex

Over ego’s en samenwerking

“Hij heeft een groot ego”, zegt Jolien, mijn coachee. Op de vraag wat dit voor haar wil zeggen, antwoordt zij: ”Hij is zo arrogant, over van zichzelf. Hij denkt dat hij de beste is, dat de wereld aan zijn voeten ligt. En hij is zo competitief! Hij ziet niet dat wij hiervan afzien.” Als ik vraag om zijn kwaliteiten te benoemen, kan ze er amper een aanhalen. Terwijl ik me afvraag waar de empathie van haar naar hem toe gebleven is, schiet mij opeens de vraag te binnen die ik al lang expliciet wil stellen: “Wat is dat eigenlijk, het ego?”

Zullen we het anders plezier in het werk noemen?

“Werkplezier, allemaal goed en wel, maar mag er ook nog gewerkt worden?”, horen we de ondernemer zeggen. Geef hem of haar eens ongelijk. Want onze eerste spontane associaties met ‘werkplezier’ zijn toch de leuke dingen die je naast de job doet? Zoals even bijpraten aan de koffiemachine, een leuke foto of video delen, tafeltennissen of kickeren als pauze: allemaal deel van de hype rond werk dat ook ‘fun’ moet zijn vandaag. Maar op die gezellige momenten zijn de werknemers niet echt aan het werk. Dus, niet productief. Wat dan?

Goalsetting: Geef bezieling een kans

Januari, februari waren voor vele bedrijven de periode van goalsetting. De gewenste resultaten worden besproken, de nieuwe KPI’s worden meegedeeld. Om goed te doen of om hun eigen positie veilig te stellen, zien we veel leidinggevenden sturen op het behalen van deze doelen. Een benadering die op korte termijn veel kan opleveren maar die op lange termijn tot uitputting of ontzieling kan leiden. Een bijdrage van Magaly De Smet, Founding Partner bij Coaching The Shift.

Ook soft skills kan je ontwikkelen

We hechten meer dan ooit belang aan soft skills, zelfs al is het uiterst moeilijk om te bepalen wat die 'zachte vaardigheden' nu precies zijn. Wel duidelijk is dat ze kunnen evolueren en dat we ze onder bepaalde voorwaarden kunnen aanleren en evalueren.

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen