Mijn job, mijn passie

Twee op de drie Belgen voelt wekelijks passie voor zijn job. Zeven op de tien ervaart zijn werk wekelijks als zinvol en nuttig. Meer dan een op de vijf vindt dat zelfs dagelijks. Anderzijds is het niet allemaal rozengeur en maneschijn: vier op de tien ervaart zijn job als mentaal zwaar.

Helft besluitvormers zien verschuiving in businessfocus door corona

De helft van besluitvormers geeft aan dat de businessfocus van hun organisatie door corona verschoven is naar een ander klantsegment of andere eindklant. Het investeren in nieuwe techniek en technologie was de belangrijkste succesfactor om de verschuiving te kunnen realiseren.

Straffe HR-uitspraak: schaamte op de werkvloer

‘Schaamte op de werkvloer kent vele (toxische) gezichten’. Is dat helemaal juist? Is er nuance nodig? Of kan de wetenschap die straffe HR-uitspraak niet bevestigen? Professor Peggy De Prins (Antwerp Management School) ging op onderzoek…

Bedrijfsfiets doet meer bewegen

Een leasefiets van de baas zet aan tot meer bewegen. Voor zes op de tien werknemers is een bedrijfsfiets een extra duwtje om vaker met de fiets naar het werk te gaan. Maar behalve de fiets, zijn er ook andere voorwaarden om werknemers aan het trappen te krijgen.

Retentie grote uitdaging voor kmo’s

Voor een op de vijf kmo’s is het behouden van medewerkers een grote tot zeer grote uitdaging. De verloning blijkt de belangrijkste reden om de organisatie te verlaten. Maar ook de sector, het product en de doorgroei- en leermogelijkheden spelen een rol. Niettemin blijft het aantrekken van nieuw talent een nog grotere uitdaging.

Maakindustrie zet in op digitalisering, duurzaamheid en werkbaar werk

Hoewel de economische impact van de coronapandemie nog nazindert bij het merendeel van de industriële bedrijven, blijven ze niet bij de pakken zitten. Digitale transformatie, het creëren van werkbaar werk en duurzaamheid staan hoog op de agenda. Zo blijkt uit een bevraging van Flanders Make, het strategisch onderzoekscentrum van de maakindustrie.

Discriminatie start al in secundair onderwijs

Leerlingen uit het secundair onderwijs met een niet-westerse klinkende naam vinden moeilijker een job. Al spelen ook andere factoren een belangrijke rol in het vinden van een job, zoals de motivatie, het zelfvertrouwen, het sociaal netwerk, de sociaaleconomische status en de studierichting van de leerling.

Nieuwe start voor Quintessence en Fenix Consulting

Sinds deze week maakt Quintessence deel uit van House of Talents. Nog maar een dag eerder maakte Fenix Consulting bekend dat We Are Jane aan boord komt als investeerder. De twee HR-dienstenleveranciers – beiden partner van HR Square – gaan zo een nieuwe fase in.

Kind of carrière: de afweging voor vrouwen

Vrouwen in België moeten nog steeds een afweging maken tussen het hebben van kinderen en carrière maken. Voor mannen is het effect van kinderen hebben eerder neutraal. Meer zelfs, het stimuleert hen om meer te werken. Een oplossing voor die ongelijkheid moet komen van een verandering in de sociale normen.

Boosterprik op de werkvloer

Op vraag van het Coronacommissariaat starten een aantal grote ondernemingen met een proefproject voor vaccinatie in bedrijven. Met dit pilootproject kunnen bedrijven zelf hun eigen werknemers vaccineren en de algemene uitrol van de boosterprik bij de Belgische bevolking een extra zetje geven.

Employer branding uitgelegd (video)

Employer branding is een krachtig wapen in de ‘war for talent’. Wil u het juiste talent aantrekken en binden aan je organisatie? Dan hebt u nood aan gefundeerde inzichten over hoe u zichzelf als werkgever aantrekkelijk kan maken én kan onderscheiden van de rest. Experten van UGent @ Work geven tekst en uitleg in een korte videoclip.

IT-freelancer vindt vlot werk

Meer dan 80 procent van de IT-freelancers heeft een volle agenda en meer dan een derde moet zelfs regelmatig opdrachten weigeren. Vrijheid is de belangrijkste reden om freelancer te worden. Hun opdrachtgevers waarderen dan weer hun flexibiliteit en expertise.

Er is ook goed nieuws: arbeidsmarkt herstelt zich snel

Het derde trimester was een hoopvol trimester voor de arbeidsmarkt, zo blijkt uit nieuwe cijfers van Statbel. Er zijn steeds méér werklozen die in vergelijking met vorig jaar werk vinden. Ook inactieven gaan vaker op zoek naar werk, of gaan aan het werk.

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen