< Terug naar overzicht

Partnernieuws: Het woon-werkverkeer uitgelicht door Acerta

Acerta deed onderzoek naar de evolutie van het woon-werkverkeer in België. Ontdek hoe het transport evolueert in de mobiliteitsbarometer.

De mobiliteitsbarometer: hoe evolueert ons woon-werkverkeer?

Voor de vijfde keer op rij organiseerde Acerta in 2019 de mobiliteitsbarometer, een onderzoek naar het woon-werkverkeer bij 40.000 medewerkers uit de private sector. In dat onderzoek onderzocht Acerta niet alleen hoe medewerkers zich naar het werk verplaatsen, maar ook waarom, hoe vaak, hoe ver ze van het werk wonen en hoe lang de reistijd bedraagt.

De belangrijkste punten uit dat onderzoek staan hieronder kort op een rij.

Koning auto is niet van de troon te stoten

Ondanks alle inspanningen van werkgevers en van de overheid blijft de wagen het populairste vervoermiddel. Maar liefst 77,5% van de verplaatsingen naar het werk gebeurt nog steeds met de wagen. Meer zelfs, 61,6% van de ondervraagden gaf aan altijd met de auto naar het werk te gaan.

Een van de redenen daarvoor is de stijging van het aantal – veelal vrouwelijke – medewerkers met een bedrijfswagen. In 2019 kregen immers maar liefst 8,5% meer vrouwen een wagen van het werk.

Gecombineerde mobiliteitsoplossingen in de lift

Opvallend is wel dat meer en meer medewerkers kiezen voor een combinatie van transportmodi. Voornamelijk de combinatie van auto en fiets wint terrein: 15% van alle ondervraagden wisselt beide transportmiddelen af voor de verplaatsing van en naar het werk.

Daarnaast steeg ook het aantal medewerkers dat misschien niet altijd, maar toch regelmatig met de fiets naar het werk gaat. Vandaag fietst bijna 1 op 3 medewerkers regelmatig naar het werk, goed voor een stijging van 15,7% ten opzichte van 2018. Dat is deels toe te schrijven aan de opkomst van de bedrijfsfiets, die vaak als standaardoptie in het cafetariaplan zit.

Openbaar vervoer niet erg populair

Het aandeel van trein-tram-bus in het woon-werkverkeer blijft dan weer erg bescheiden: slechts 8,3% van alle ondervraagden koos voor het openbaar vervoer. Kleine kanttekening hierbij: het onderzoek omvat heel uiteenlopende bedrijven en sectoren, en dat kan de cijfers sterk kleuren. In ondernemingen met normale kantoortijden die vlot bereikbaar zijn met het openbaar vervoer zullen medewerkers vaker de trein, de tram of de bus nemen dan in bedrijven die afgelegen liggen en/of bijzondere uurregelingen hebben.

Hoe ver wonen we van het werk?

Onze woon-werkafstand blijft in de loop van de jaren zo goed als gelijk: we pendelen gemiddeld 19 km naar het werk. Die stabiliteit heeft te maken met het feit dat er in 2018 en 2019 opnieuw een aanzienlijke groei in tewerkstelling was. Mensen vinden het steeds belangrijker om dicht bij huis te werken.

Daarnaast krijgen steeds meer medewerkers de kans om regelmatig thuis te werken of hun uren zelf te kiezen, waardoor ze files kunnen vermijden. Werkgevers die hun medewerkers meer plaats- en tijdonafhakelijk laten werken, worden unaniem als aantrekkelijker gezien.

Veel werk aan de mobiliteitswinkel

Er beweegt wel wat op vlak van mobiliteit, maar er blijft toch nog werk aan de winkel. Werknemers moeten enerzijds extra gestimuleerd worden om de wagen te laten staan, anderzijds moet er nog meer worden ingezet op degelijke en comfortabele alternatieven voor de wagen.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen